Klassiske WordPress SEO-fejl
WordPress er et kraftigt system, bl.a. pga. dens måde at håndtere plugins, alligevel er WordPress som standard ikke 100% optimeret til SEO. Vi anbefaler at installere Yoast SEO som klarer stort set alt basic teknisk SEO for dig. WordPress har rigtig mange forskellige anvendelsesmuligheder, og kan benyttes til blog såvel som webshop.
Med den stigende popularitet, er mange af de fejl WordPress blev født med, over årende blevet korrigeret. På trods af dette er det dog nemt at begå grundlæggende WordPress SEO-fejl, når man benyttet systemet.
At have styr på den grundlæggende SEO er vigtig for både webshops og blogs, og gjort rigtigt, kan det allerede fra starten tiltrække de korrekte besøgende.
Sitemap tiltænkt søgemaskiner
Et sitemap er en XML-fil, der viser eksisterende webadresser på hjemmesiden. Formålet er at oplyse søgemaskinerne om webadresser på hjemmesiden for, at hjælpe disse med at gennemgå hjemmesiden på den mest intelligente og effektive måde. Herudover tilbyder et sitemap yderligere oplysninger om hjemmesiden, som f.eks. hvornår denne sidst blev opdateret og hvor ofte, som begge er vigtigt signaler at præsentere.
Eksemplet herover fremviser hvordan Inmobile.dk, igennem Yoast SEO, fremviser 4 forskellige sitemap-typer. Sidst modificeret dato fremgår ligeså af hvert enkelt sitemap, tilknyttet hver enkel side og indlæg.
Når du anvender Yoast SEO bliver dit sitemap automatisk genereret. Det eneste du skal gøre er at tilføje dit sitemap i Google Search Console.
Korrekt URL-struktur
Det kan have en positiv effekt, at det/de relevante søgeord fremgår af URL’en på den specifikke side. Selvom det ikke er altafgørende for en god placering, så er det endnu et skridt mod flere besøgende.
WordPress har ikke valgt denne indstilling fra standard-installation, og skal således tilrettes for at opnå det ønskede resultat (Settings -> Permalinks).
I eksemplet herover ønskes det, at modtage besøgende som søger på ”Shopify webshop” og relaterede søgeord tilknyttet denne søgning. Det vigtigste søgeord er valgt som indgående i URL’en.
Interne links
De interne links har flere formål, udover at skulle trække relevante besøgende rundt på hjemmesiden. De benyttes som vejviser overfor søgemaskinerne til, at fremvise andre relevante sider og hvad disse omhandler. Rent teknisk kan disse interne links også bruges til, at videregive værdien fra en side til en anden, hvilket f.eks. kan være relevant når en bestemt side har fået gode links fra eksterne hjemmesider eller blogs.
I eksemplet herover er der interne links til Shopify- og WordPress relaterede sider, for herigennem tydeligt at fremvise at vigtige emner relaterede til Shopify og WordPress, er at finde på disse sider.
Side titel og meta beskrivelse
Når relevante besøgende benytter f.eks. Google til deres søgninger, så fremvises der, udover URL’en, en side titel og meta beskrivelse. Ud fra disse oplysninger skal der vælges imellem de 10 søgeresultater der fremkommer på side 1. Hvis oplysningerne ikke gives til søgemaskinerne, vil disse selv skulle udarbejde og fremvise oplysningerne overfor den søgende, hvilket sjældent skaber et tiltalende resultat.
I eksemplet herover har hjemmesiden DagligvarerNettet.dk ikke optimeret disse oplysninger, og har således ikke en tiltalende side title, som skaber interesse og får folk til at klikke på søgeresultatet. Både side titel og meta beskrivelse skal tiltrække folks opmærksomhed således, at hjemmesiden vælges fremfor konkurrenterne.
Brugen af billeder
Da søgemaskinerne endnu ikke er intelligent nok til, at kunne læse billeder, skal disse hjælpes på vej til forståelsen af disse. Resultatet heraf er både besøgende til hjemmesidens billeder, men ligeså mere forståelse af den generelle side.
Både filnavnet på billedet (køkkenvask.jpeg), såvel som den tilknyttede alt-tekst (Flot køkkenvask fra..) kan benyttes til, at give oplysninger omkring billedet. Læs mere omkring optimeringen af billeder her.