De 3 hyppigste SEO fejl hos webshops

  • 5 minutters læsning

Følgende blogindlæg er et gæsteindlæg udarbejdet af Kristian Tinho, der til dagligt arbejder med rådgivning af online virksomheder indenfor markedsføringsstrategi og udførelsen heraf.

SEO (søgemaskineoptimering) kan være et af de absolut bedste og mest indbringende marketingkanaler hos webshops, hvis potentialet udløses optimalt. Der er dog nogle helt basale SEO fejl, jeg desværre alt for ofte ser hos webshops i Danmark, og som i sidste ende kan spænde ben for udviklingen i bestræbelserne på at dominere de organiske søgeresultater.

Jeg har herunder beskrevet de 3 hyppigste SEO fejl, jeg ser ude på markedet, når jeg analyserer webshops med øje for optimering målrettet søgemaskinerne.

Fejl #1: Webstruktur uden øje for højpotentielle keywords

Har man ikke en forforståelse for SEO arbejdet, vil man som oftest ikke tænke over, at strukturen på ens site kan være altafgørende i forhold til den organiske trafik, der i fremtiden forhåbentlig vil flyde ind på webshoppen.

Ens struktur på webshoppen (eller sågar enhver side på internettet, der ønsker at blive fundet) er desværre yderst undervurderet, hvilket ikke blot skaber problemer rent SEO-mæssigt, men også giver dårlig performance i forhold til eksempelvis følgende:

  • Konverteringsoptimering – Din opgave som webshopejer er bl.a. at levere lige præcis dét indhold, som den søgende bruger efterspørger. Søger brugeren efter en ”hvid t-shirt til kvinder”, hjælper det ikke meget at vise en kategoriside med t-shirts til mænd eller t-shirts til både mænd og kvinder. Der skal derimod være en landingsside, der specifikt henvender sig til dét keyword.
  • Kundens rejse igennem websitet – Kan kunden ikke nemt og hurtigt finde frem til præcis dét, de eftersøger hos dig, så vil kunden i sådan en fart hoppe ud af din hjemmeside. Det påvirker din bouncerate i en negativ retning, hvilket ej heller er positivt for din over-all SEO score internt hos Google.

En god struktur er derfor alfa omega for, at din webshop for succes i et konkurrencepræget marked.

Men hvordan skaber man så en god struktur?

Jeg skal skynde mig at sige, at det naturligvis afhænger af din branche og måden hvorpå dit nuværende site er opbygget. Det er dog en rigtig god idé at kigge nærmere på, hvilke keywords (også long-tail keywords) der har relevans for dig og dine besøgende.

Brug eksempelvis Google Keyword Planner eller KeywordTool.io til at finde relevante søgetermer, som samtidig kan give dig idéer til landingssider, som vil kunne hjælpe den potentielle kunde med sit behov.

Fejl #2: Identiske produktbeskrivelser på tværs af webshoppen

Det kan synes irriterende og direkte ”dumt” at skulle skrive nye og unikke produktbeskrivelser til hvert enkelt produkt på sin webshop – selv hvis den eneste forskel på produkterne eksempelvis er farven eller størrelsen.

Det er dog en af de største faldgrupper. Google ser det som duplicate content, hvilket ikke hjælper på din overall SEO score – tværtimod.

Problemet kan dog relativt nemt afhjælpes på 2 måder:

  1. Enten skal du skrive unikke tekster til hvert produkt. Dette anbefales, da det giver yderligere content til din webshop.
  2. Eller så skal du benytte dig af et canonical link tag. Med et canonical link tag fortæller du Google, at tekstens ”rette ophavsmand” er produkt A og dermed ikke B, C og D, der alle har samme tekst (men blot er en anden farve). På den måde slipper du for, at Google anser indholdet som værende duplikeret.

Koden ser ud som følger:

<link rel=”canonical” href=”INDSÆT DET ”OPRINDELIGE” DOMÆNE HER” />

Min anbefaling lyder dog på, at du skriver unikke tekster til alle produkter.

Fejl #3: Ikke veloptimerede title-tags

En af de første ting, de potentielle besøgende mødes af ude på søgeresultaterne, er de enkelte hjemmesiders title-tags.

Her har du en unik mulighed for flere ting:

  • Fortælle Google præcis hvad den givne underside omhandler.
  • Fortælle den potentielle besøgende præcis, hvad din hjemmeside kan.
  • Få markeret den givne søgefrase med fed skrift, for derved at skille dig yderligere ud fra dine konkurrenter på søgeresultaterne.
  • Øge din CTR ved hjælp af en overskrift, der giver den søgende bruger præcis det, som vedkommende leder efter.

Din vigtigste opgave er at få det vigtigste søgeterm (primære keyword) samt det andet vigtigste søgeterm (sekundære keyword) til at stå i din meta-title. Føler du, at du har for mange søgetermer, og der derfor ikke er plads til dem alle i din meta-title, så er der højest sandsynligt et strukturelt problem med din hjemmeside, hvorfor du bør tage action med fejl #1.

SEO er ikke raketvidenskab

Jeg har altid sagt, at søgemaskineoptimering ikke er raketvidenskab – men det handler i dén grad om at holde tungen lige i munden. Der er en masse forskellige faktorer, som samlet set skal gå op i en højere enhed, for at du kan overtage de gyldne førstepladser indenfor din branche.

Har du mod på at lære endnu mere om SEO, så anbefaler jeg dig at læse denne SEO guide af Micky Weis, som tager dig igennem nogle af de absolut vigtigste aspekter af søgemaskineoptimering.

Brug for hjælp til din markedsføring eller udvikling?

Bestil en opringning

[contact-form-7 id="1497" title="Bestil en opringning - Narrow"]